Protekla godina bila je puna vesti o muškarcima koji zloupotrebljavaju moć na rodnoj osnovi, u najrazličitijim kontekstima. Posebnu pažnju privukla je oblast medija, gde su na površinu isplivali neki od najgorih primera seksizma kada se u obzir uzmu sve delatnosti.
Kako je nejednakost među muškarcima i ženama odražena u medijima? Potrudio sam se da odgovorim na ovo pitanje koristeći sve oblike medija koje sam mogao da nađem. Pre svega, interesovalo me je da li možemo da merimo rodnu nejednakost u najvećim medijimskim sferama, kroz najpoznatije knjige, pesme i filmove? Kako je rod u njima predstavljen kroz 2017-2018?
Rezultati mog istraživanja nisu neočekivani, a pomalo su deprimirajući. Ipak, u njima se nazire i poneki tračak nade da se svet menja na bolja.
Predstavljanje roda u muzici, knjigama i filmovima
Iako žene dominiraju kada je u pitanju lansiranje muzičkih hitova, tokom protekle godine nisu bile naročito zastupljene na top listama. Šema koja sledi predstavlja pesme koje su najduže bile na Bilbordovoj listi Naj-100. Izvođačice su predstavljene crvenom mojom, a izvođači plavom.
Rodni balans je mnogo bolji kada se radi o objavljivanju knjiga. Šta više, tačno polovina (15) od 30 najčitanijih spisateljica i pisaca su žene (prema broju nedelja na listi bestselera Njujork Tajmsa).
Filmovi, sa druge stane, kao da su i dalje “muška stvar”. U grafiku niže, prikazani su najunosniji filmovi 2017. godine. Filmovi u kojima je glavni junak muškarac prikazani su plavom bojom, a filmovi sa ženama u glavnoj ulozi crvenom.
Situacija nije toliko loša kako bi iz grafika moglo zaključiti. Mnogi od ovih hit filmova (uključujući Džumandži, Pet legendi (Guardians), King Kong, Planeta majmuna: Rat (War for the Planet of the Apes) i Mumija) osim junaka imaju i jaku žensku junakinju.
Najnejednakiji u filmskoj industriji su reditelji i rediteljke. U 2017. godini, Peti Dženkins (Wonder Woman) bila je jedina rediteljka čiji je film bio na listi 30 filmova sa najvećom zaradom.
Društvene mreže (nada za budućnost?)
Iako je nejedakost još uvek široko rasprostranjena u medijima, čini se da društvene mreže imaju najbolje izglede da je prevaziđu. Grafik niže prikazuje najpopularnije Instagram, YouTube i Tviter naloge (sa izuzetkom naloga velikih kompanija).
Niko na Instagramu nije zastupljeniji od žena. Čak 2/3 najpopularnijih naloga, uključujući i 4 od 5 najpopularnijih, vode žene. Na Tviteru je slična situacija: 14 od 16, među najpraćenijih 30 naloga vode žene (6 u top 10). Čini se da, kada je u pitanju popularnost, ženama ide bolje nego muškarcima.
Na YouTube-u je situacija obrnuta. Samo 2 od top 20 kanala vode žene. Ovo možda ima veze s tim da je veliki broj kanala među onim najpopularnijim posvećen gejmingu. Činjenica da žene nisu naročito zastupljene u video-igrama je zasebna i kontrovezna tema.
Gde su pare…
Iako prostora posvećenog ženama u tradicionalnim medijima nema mnogo, dolazimo do pitanja da li ženska dominacija na društvenim mrežama znači veću zaradu. Nažalost, ne znači. Grafik niže pokazuje ukupan prihod muzičara/ki, glumaca/ica, i uopšte – poznatih – u 2017. godini (prema Forbsu).
Iako na spisku poznatih sa najvećom zaradom ima žena poput sestara Kardašijan, mnoge žene nisu uspele da se nađu među top 30. Najplaćenije zvezde su još uvek muškarci, a samo Bijons, JK Rouling (autorka Hari Potera), Elen Dedženeres i Adele uspevaju da drže korak.
Apdejt: Od dana nastanka ovog teksta do objavljivanja preliminarne Forbsove liste najplaćenijih u 2018. godini, čini se da nijedna od sestara Kardašijan nije na listi. Videćemo koliko je žena zapravo na spisku kada u avgustu budu objavljeni rezultati za 2018.
Zaključci
Jasno je da do postizanja rodne ravnopravnosti u medijima imamo još mnogo da radimo. Međutim, jasno je i da se svet menja. Stare medijske paradigme menjaju se pod uticajem novih oblika zabavnih sadržaja. Ostaje nada da će popularnost žena na društvenim mrežama jednog dana postati dobro plaćena.
—
Autor: Majkl Tauberg (jul 2018)
Sa engleskog prevela: Jovana Georgievski
Izvor: Medium